arrow-right cart chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up close menu minus play plus search share user email pinterest facebook instagram snapchat tumblr twitter vimeo youtube subscribe dogecoin dwolla forbrugsforeningen litecoin amazon_payments american_express bitcoin cirrus discover fancy interac jcb master paypal stripe visa diners_club dankort maestro trash

Shopping Cart


AI är bara BS: 2 Enkla Formler för att Driva Lönsam Tillväxt

AI is just BS: 2 Simple Formulas to Drive Profitable Growth

by Jordan Salvit

A year ago


Det verkar som att varje mjukvaruprogram som säljs nuförtiden stöds av AI och kan lösa varje problem som du någonsin har haft! I varje pitch hör jag hur AI och alla dessa verktyg kan

  • “lära sig” vilka dina kunder är,
  • sänka dina kostnader för förvärv eftersom det “vety” var du ska spendera dina pengar,
  • öka livstidsvärdet genom “intelligenta” förutsägelser om din produkt,
  • sänka kundavhopp genom att “förutsäga” när de kommer att avbryta och vinna tillbaka dem.

Listan fortsätter och fortsätter, men i slutet av dagen, vad säljer dessa verktyg och människor till dig? Hjälper AI-verktygen faktiskt din verksamhet i slutändan? Driver det mer VINST?

På många sätt känns denna AI-revolution som om alla skriker från taken att de vet att himlen är blå eftersom AI sa till dem att det är sant. Den verkliga sanningen är att det finns enkel matematik och logik bakom varför himlen är blå, precis som det finns grundläggande formler för att bygga ett lönsamt företag. Det är inte raketforskning, och vi behöver inte AI för att göra det!

Här är två nyckelformler som varje grundare och företagsägare kan använda för att driva smarta, förståeliga och lönsamma beslut.

Kundlivstidsintäkter

Du behöver inga fancy verktyg för att förutsäga kundlivstidsvärde. Matematiken är enkel. Denna formel gäller för prenumerationsverksamheter, men är densamma för alla handelsföretag.

Livstidsintäkter = Genomsnittligt ordervärde (AOV) ÷ Orderavhoppsfrekvens

Så, för att fylla i datan - om du har ett AOV på $50 och en orderavhoppsfrekvens på 20% skulle formeln bli:

Livstidsintäkter = $50 ÷ 20% = $250

Sättet att beräkna orderavhoppsfrekvens är att se på hur många personer som köper igen efter varje köp. Så om 2 personer av varje 10 aldrig köper igen efter sitt köp, är det en 20% avhopp. Detta är annorlunda än att dela upp avbokningar med aktiva prenumeranter (aktiva prenumeranter är en ytliga mätvärde!).

Som du kan se är livstidsintäkter en funktion som är kopplad till att få människor att köpa igen och hur mycket de spenderar. Så enkelt är det. Om du inte tjänar pengar på dina kunder, måste du fokusera på avhopp/återköpsfrekvens eller AOV. Det behövs inga fancy AI-verktyg för att berätta vilket litet antal kunder som kommer att spendera $10,000 med dig, det är skitsnack och en distraktion!

Break Even Point

För att veta om du har råd att växa och om du tjänar pengar, är det kritiskt att förstå din break even point! Inga utvecklare eller AI-förutsägelser nödvändiga. Break even-pointen beskriver hur mycket intäkter per kund du behöver innan du börjar tjäna något. Precis som kundlivstidsintäkter är detta också en enkel formel.

Break Even Point: CPA ÷ Bruttomarginal

Så, för att fylla i datan - om din kostnad för att förvärva en ny kund är $50 och din bruttomarginal är 50% skulle break even-pointen bli:

Break Even Point: $50 ÷ 50% = $100

Om detta är dina siffror, kan du nu se att för att driva vinst i din verksamhet, behöver du få en kund att spendera mer än $100 innan du kan börja påverka din resultat.

I slutet av dagen, med 2 enkla formler, kan vi enkelt förstå hälsan och styrkan i våra företag. Dessa grundläggande förståelser kommer att låta dig kalla bullshit när någon AI framställs som lösningen på dina vinstproblem. Vad gör det egentligen? Ökar det ditt AOV? Minskar det din orderavhoppsfrekvens? Förbättrar det din bruttomarginal?

Om dessa verktyg gör något annat, kalla bullshit! Om de inte kan förklara hur de gör en av dessa saker, kalla bullshit!

__________
Jordan Salvit var med och grundade, och lämnade senare, KitNipBox efter att ha byggt ett förstklassigt eCommerce-prenumerationsvarumärke i nästan ett decennium. En före detta konsult har Jordan byggt sin karriär på att upptäcka datadrivna insikter och veta hur man prioriterar sin nästa strategiska initiativ baserat på siffrorna. Nu hjälper han växande eCommerce-grundare göra detsamma på Salvit Advisors.

0 comments


Leave a comment