arrow-right cart chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up close menu minus play plus search share user email pinterest facebook instagram snapchat tumblr twitter vimeo youtube subscribe dogecoin dwolla forbrugsforeningen litecoin amazon_payments american_express bitcoin cirrus discover fancy interac jcb master paypal stripe visa diners_club dankort maestro trash

Shopping Cart


AI is gewoon onzin: 2 Eenvoudige Formules om Winstgevende Groei te Stimuleren

AI is just BS: 2 Simple Formulas to Drive Profitable Growth

by Jordan Salvit

A year ago


Het lijkt erop dat elke software die tegenwoordig wordt verkocht, gebruikmaakt van AI en elk probleem dat je ooit hebt gehad kan oplossen! In elke pitch hoor ik hoe AI en al deze tools kunnen

  • “leren” wie jouw klanten zijn, 
  • je acquisitiekosten verlagen omdat het “weet” waar je je geld moet uitgeven,
  • de levenslange waarde verhogen door “intelligente” voorspellingen over jouw product,
  • de klantverloop verlagen door “te voorspellen” wanneer ze zullen annuleren en ze weer terug te winnen.

De lijst gaat maar door, maar aan het eind van de dag, wat verkopen deze tools en mensen jou? Helpen de AI-tools je bedrijf aan het eind van de dag echt? Levert het meer WINST op? 

In veel opzichten voelt deze AI-revolutie alsof iedereen van de daken schreeuwt dat ze weten dat de lucht blauw is omdat AI hen heeft verteld dat het waar is. De echte waarheid is dat er eenvoudige wiskunde en logica achter zit waarom de lucht blauw is, net zoals er basisformules zijn voor het opbouwen van een winstgevend bedrijf. Het is geen wetenschap, en we hebben geen AI nodig om het te doen!

Hier zijn twee belangrijke formules die elke oprichter en bedrijfseigenaar kan gebruiken om slimme, begrijpelijke en winstgevende beslissingen te nemen.

Klantlevensduurinkomsten

Je hebt geen fancy tools nodig om de levenslange waarde van klanten te voorspellen. De wiskunde is eenvoudig. Deze formule geldt voor abonnementsbedrijven, maar is hetzelfde voor alle handelsbedrijven. 

Levensduurinkomsten = Gemiddelde bestelwaarde (AOV) ÷ Orderverlooppercentage

Dus, om de gegevens in te vullen - als je een AOV van $50 hebt en een orderverlooppercentage van 20%, dan zou de formule zijn:

Levensduurinkomsten = $50 ÷ 20% = $250

De manier om het orderverlooppercentage te berekenen is door te kijken naar hoeveel mensen opnieuw kopen na elke aankoop. Dus als 2 mensen van de 10 nooit opnieuw kopen na hun aankoop, is dat een verloop van 20%. Dit verschilt van het delen van annuleringen door actieve abonnees (actieve abonnees is een ijdelheidsmeting!). 

Zoals je kunt zien, is de levensduurinkomsten een functie die verbonden is aan het krijgen van mensen om opnieuw te kopen en hoeveel ze uitgeven. Zo simpel is het. Als je geen winst maakt op je klanten, moet je ofwel focussen op verloop-/herhaalaankooppercentages of AOV. Geen behoefte aan fancy AI-tools om je te vertellen welke kleine groep klanten $10.000 bij je gaat uitgeven, dat is onzin en een afleiding! 

Break Even Point

Om te weten of je kunt groeien en of je winst maakt, is het begrijpen van je break even point cruciaal! Geen ontwikkelaars of AI-voorspellingen nodig. Het break even point beschrijft hoeveel inkomsten per klant je nodig hebt voordat je begint te verdienen. Net als de klantlevensduurinkomsten is dit ook een eenvoudige formule.

Break Even Point: CPA ÷ Brutowinstmarge 

Dus, om de gegevens in te vullen - als je kosten om een nieuwe klant te werven $50 zijn en je brutowinstmarge 50% is, dan zou het break even point zijn:  

Break Even Point: $50 ÷ 50% = $100

Als dit jouw cijfers zijn, dan zie je nu dat om winst te genereren in je bedrijf, je een klant meer dan $100 moet laten uitgeven voordat je impact kunt maken op je nettowinst. 

Aan het eind van de dag, met 2 eenvoudige formules, kunnen we gemakkelijk de gezondheid en kracht van onze bedrijven begrijpen. Deze basiskennis stelt je in staat om onzin te roepen wanneer AI wordt aangeprezen als de oplossing voor je winstproblemen. Wat doet het eigenlijk? Vergroot het je AOV? Vermindert het je orderverloop? Verbeterd het je brutowinstmarge? 

Als deze tools iets anders doen, roep onzin! Als ze niet kunnen uitleggen hoe ze een van die dingen doen, roep onzin! 

__________
Jordan Salvit is medeoprichter van, en is vervolgens uitgestapt bij, KitNipBox nadat hij bijna tien jaar een best-in-class eCommerce-abonnementsmerk heeft opgebouwd. Een voormalige consultant, Jordan heeft zijn carrière opgebouwd door data-gedreven inzichten te spotten en te weten hoe hij zijn volgende strategische initiatief kan prioriteren op basis van de cijfers. Nu helpt hij groeiende eCommerce-oprichters hetzelfde te doen bij Salvit Advisors.

0 comments


Leave a comment