Det ser ud til, at hvert stykke software, der sælges i dag, er understøttet af AI og kan løse hvert problem, du har haft! I hver præsentation hører jeg, hvordan AI og alle disse værktøjer kan
- “lære” hvem dine kunder er,
- sætte dine omkostninger til anskaffelse ned, fordi det “ved”, hvor du skal bruge dine penge,
- øge livstidsværdien gennem “intelligent” forudsigelser om dit produkt,
- sænke kundeafgang ved at “forudsige”, hvornår de vil opsige og få dem tilbage.
Listen fortsætter og fortsætter, men i sidste ende, hvad sælger disse værktøjer og mennesker dig? Hjælper AI-værktøjerne faktisk din virksomhed i sidste ende? Skaber det mere PROFIT?
På mange måder føles denne AI-revolution som om, at alle råber fra tagene, at de ved, at himlen er blå, fordi AI fortalte dem, at det er sandt. Den reelle sandhed er, at der er simpel matematik og logik bag hvorfor himlen er blå, ligesom der er grundlæggende formler til at bygge en profitabel virksomhed. Det er ikke raketvidenskab, og vi har ikke brug for AI for at gøre det!
Her er to nøgleformler, som hver grundlægger og virksomhedsejer kan bruge til at træffe smarte, forståelige og profitable beslutninger.
Kunde Livstidsindtægter
Du har ikke brug for fancy værktøjer til at forudsige kundens livstidsværdi. Matematikken er enkel. Denne formel gælder for abonnementsvirksomheder, men er den samme for alle handelsvirksomheder.
Livstidsindtægter = Gennemsnitlig Ordreværdi (AOV) ÷ Ordreafgangsrate
Så for at udfylde dataene - hvis du har en AOV på $50 og en ordreafgangsrate på 20%, ville formlen være:
Livstidsindtægter = $50 ÷ 20% = $250
Måden at beregne ordreafgangsrate er at se på, hvor mange mennesker der køber igen efter hvert køb. Hvis 2 personer ud af hver 10 aldrig køber igen efter deres køb, er det en 20% afgang. Dette er anderledes end at dividere afbestillinger med aktive abonnenter (aktive abonnenter er en skønmetric!).
Som du kan se, er livstidsindtægterne en funktion, der er knyttet til at få folk til at købe igen og hvor meget de bruger. Det er så enkelt. Hvis du ikke tjener penge på dine kunder, skal du enten fokusere på afgangs-/genkøbsrater eller AOV. Ingen grund til fancy AI-værktøjer til at fortælle dig, hvilken lille gruppe kunder der skal bruge $10.000 med dig, det er BS og en distraktion!
Break Even Punkt
For at vide, om du har råd til at vokse, og om du tjener penge, er det vigtigt at forstå dit break even punkt! Ingen udviklere eller AI-forudsigelser er nødvendige. Break even punktet beskriver, hvor meget indtægt pr. kunde du har brug for, før du begynder at tjene noget. Ligesom Kunde Livstidsindtægter er dette også en simpel formel.
Break Even Punkt: CPA ÷ Bruttofortjeneste
Så for at udfylde dataene - hvis din omkostning ved at anskaffe en ny kunde er $50, og din bruttomargin er 50%, så ville break even punktet være:
Break Even Punkt: $50 ÷ 50% = $100
Hvis dette er dine tal, kan du nu se, at for at skabe profit i din virksomhed, skal du have en kunde til at bruge mere end $100, før du kan begynde at påvirke dit bundlinje.
I sidste ende kan vi med 2 enkle formler nemt forstå sundheden og styrken i vores virksomheder. Disse grundlæggende forståelser vil gøre det muligt for dig at kalde BS, når der tales om en AI som løsningen på dine profitproblemer. Hvad gør det egentlig? Øger det din AOV? Formindsker det din ordreafgang? Forbedrer det din Bruttofortjeneste?
Hvis disse værktøjer gør noget andet, kald BS! Hvis de ikke kan forklare, hvordan de gør en af de ting, kald BS!
__________
Jordan Salvit co-stiftede, og forlod derefter, KitNipBox efter at have bygget et førsteklasses eCommerce abonnementsbrand i næsten et årti. En tidligere konsulent, Jordan har bygget sin karriere på at spotte datadrevne indsigter og vide, hvordan han skal prioritere sit næste strategiske initiativ baseret på tallene. Nu hjælper han skalering eCommerce grundlæggere med at gøre det samme hos Salvit Advisors.
0 comments